GISTERENAVOND LANDDEN WE MET “DE STORM” IN TIEL, het werd een memorabel avondje: ten eerste hadden we een weekje “vrij” genoten, dus werd er in de namiddag eerst stevig de tekst doorgenomen (een z.g. italiaantje ((waar komt die naam vandaan?)) heel gedisciplineerd zat ons clubje bij elkaar. Toen de voorstelling losbrak bleken er meer dan 300 mensen in de zaal te zitten, 300! Kom daar in deze tijden nog maar eens om, vooral wanneer het om bloedserieus theater gaat, om een theatervorm zonder video en andere conceptuele hulpmiddelen. Niets tegen video en die andere hulpmiddelen, maar eens een keertje zonder is wel verademend. Er werd meteen al pittig gereageerd vanuit de zaal, waardoor wij het vertrouwen kregen dat ook de onderliggende laagjes in de tekst meteen begrepen werden. Die vroege reacties leggen dan een soort fundament voor de rest van de avond: een soort overeenkomst tussen publiek ( dat elkaar aansteekt) en ons spelers. Meestal is het vooral het randstad=publiek dat ons met zijn reacties verwent en wordt er nogal eens smalend gereageerd op de “stille” zalen in het overige deel van het land. Daar ligt juist een taak voor de schouwburgdirecteuren om meer en meer serieus toneel te programmeren om het publiek aan meer kijk- en luisterervaring te helpen. Maar wanneer meer dan 85% uit hun programmering aan amusement, om niet te zeggen lolbroekerij bestaat zal het publiek in die panden nog lang met vreemde ogen naar onze serieuze pogingen blijven kijken. Enfin een aantrekkelijk discussiepuntje voor de komende tijd! Maar misschien begint in Tiel de victorie!
Ik had mijn verhaaltje over het mooie avondje in Tiel nog nauwelijks geplaatst of boze geruchten deden de ronde dat o.a theaters twee dagen in een milde lockdown zouden kunnen gaan, mild nog wel, hoe kun je mild gesloten worden, de deuren gaan dicht of open, een kiertje zit daar niet tussenin.(Marivaux, een franse toneelschrijver, schreef er met vooruitziende blik al een stuk over “Een deur moet open zijn of dicht”.) Is aangetoond dat er ooit besmettingen uit onze zaalbezettingen vandaan zijn ontsnapt? Nee toch. Waarom dan weer dit deel(tje) van onze samenleving dat zonder corona toch al zo’n moeilijk in leven te houden kasplantje blijkt te zijn, dan weer zo genadeloos aangepakt? Beste RIVM kom toch niet met adviezen die door het roofzuchtige anti kunst beleid van dit door de VVD geregeerde allang afgetreden kabinet zo gretig zullen worden aangenomen. In ongezonde, onartistieke spanning wachten we af. Misschien spelen we morgen voorlopig wel weer onze laatste voorstelling van het Oog van de Storm, in Zaandam. In vergelijking met de vorige verbod-situatie in Maart van vorig jaar, hebben we nu onze premiere wel achter de rug, met vijf sterren en termen als adembenemend en al, dus beste lezers blijf kaarten bestellen, betere tijden zijn altijd in aantocht: het theater geeft nooit op!