Na een lang voorbereidingsgesprek voor een middag-optreden in de Stadsschouwburg op 8 November aanstaande, waarover binnenkort meer, welgemoed de zesde verdieping van het Theaterschoolgebouw betreden op weg naar mijn werklokaal voor de start van de vierde week van de Troilus-repetities met de derde klas. Voor aanvang meldde een regie studente zich bij me met het verzoek of ze de repetitie mocht bijwonen. Leek me een goed idee. Ze wilde kijken hoe je met die lastige Shakespeare materie met spelers omgaat. Nou, dat werd een pittige middag. Ik werd eigenlijk, merkte ik, wel geïnspireerd om naar twee kanten uit te werken: de spelers op weg te helpen, en de regie studente een inkijk te geven op mijn les methode, voor zover je bij mij van een methode kunt spreken. De sfeer was heel ontspannen. Zoals altijd begin ik de les met de vraag of ze gisterenavond nog een voorstelling hadden gezien. Dat bleek, met het weekend achter de kiezen, een hele reeks want het is een toneelhongerig klasje. Gelukkig! Er werd uitgebreid gediscussieerd over Discordia met zijn Iokaste project: de een vond het maar niets en een ander was er door gefascineerd.
We startten daarna het werk met een herhaling van wat de vorige week hadden opgzet, en daar nog flink aan doorgewerkt. Ze gingen met sprongen vooruit. Terwijl het script , de vijfde acte dus van Troilus en Cressida, niet naar rollen is ingedeeld maar naar een eerlijkheidsprincipe waar alle studenten evenveel in te doen hebben, dus moeten ze geregeld van rollen wisselen , hetgeen de begrijpelijkheid niet altijd ten goede komt. Maar daar trekken we ons voorlopig niets van aan, het gaat om een les- en leerproject: leren omgaan met Shakespeare teksten.
De regie-studente werd ook in het werken betrokken, en maakte goeie doelgerichte opmerkingen. Na afloop bespraken we met haar wat deze middag voor haar had opgeleverd en kwamen we eigenlijk tot de conclusie dat het overdag, ingebed in het lesrooster, werken met spelers op die afdeling hard nodig is. Wat ligt er eigenlijk meer voor de hand om dit soort lessen te combineren: dat het niet alleen de spel-studenten zijn die er iets van moeten opsteken maar dat ook de regie afdeling dagelijks de kans krijgt om met spelers te werken. Met liefst met moeilijke teksten! En dat daar dan een ervaren docent leiding aan geeft. Ik heb toegezegd dat door te geven aan de leiding. Benieuwd wat daar uit gaat komen. Tegen vijf uur waren we voor deze dag klaar.
Daarna een stevig gesprek met een producent over een project voor het komende seizoen waarover ik nu nog niets kan zeggen, niet uit geheimzinnigheid maar omdat alles nog in een pril stadium is .
Morgenochtend vroeg naar Baarn, naar het huis van mijn toekomstige filmfamilie voor cameratesten. Het wordt echt heel professioneel aangepakt, cameratesten komen hier niet veel voor. Misschien is het de Amerikaanse aanpak van onze regisseur die een groot deel van zijn carriere over zee heeft doorgebracht, onder andere als scriptwriter voor diverse Spielberg films.